Hopp til hovedinnholdHopp til hovedinnhold
Bilde av studenter

Studiet Helseadministrasjon gir deg kompetanse til jobber innenfor spesialist- og ­primærhelsetjenesten. Økt utdanning vil gi mer spesialiserte arbeidsoppgaver og mer ansvar. Foto: Tom Kolstad

Helseadministrasjon

Informasjonsteknologi brukes i stadig større grad, også i helsevesenet, og behovet for kompetanse innen helseadministrasjon er stort. Dette studiet egner seg godt for deg som jobber som helsesekretær, tannhelsesekretær, eller saksbehandler i primær- og spesialisthelsetjenesten.

Studiet legger stor vekt på emner som kommunikasjon, service og arbeidsflyt samt organisering, kvalitetssikring og finansiering av helse- og omsorgstjenesten. Hensikten med utdanningen er å utdanne reflekterte yrkesutøvere med høy yrkesetisk forståelse som tar initiativ til, organiserer og iverksetter tiltak for pasienter og deres pårørende, og i samarbeid med andre yrkesgrupper.

I tillegg har studiet 2x5 uker praksisperiode. Denne kangjennomføres på egen arbeidsplass, som et endrings- og utviklingsarbeid, eller på annen relevant arbeidsplass.Utdanningen er på deltid og strekker seg over to år.

Studiet er bygd opp med en kombinasjon av teamsundervisning, gruppearbeid og prosjektarbeid, veiledning og refleksjon over praktiske erfaringer. Studiet innebærer to ganger fem uker praksis, andre studieår. Praksis kan gjennomføres på egen arbeidsplass hvis den er relevant for studiet eller som praksis på en annen arbeidsplass.

Studiet består av fem hovedemner:

  1. Etikk, samhandling og kommunikasjon
  2. Kommunikasjon, service, og arbeidsflyt
  3. Organisering kvalitetssikring og finansiering av helse og omsorgstjenesten
  4. Praksis
  5. Fordypningsoppgave

Studentenes læring følges opp gjennom veiledning og vurderinger underveis. Digital læringsplattform benyttes. Studentene får egen opplæring i bruk av PC og digitale læremidler.