Illustrasjonsbilde: AdobeStock

Utdanningen innen Bygg gir deg lederkompetanse som kan brukes på mange nivå i bygg- og anleggsbransjen. Foto: AdobeStock

Bygg

Bygg- og anleggsbransjen trenger hele tiden mennesker med oppdatert kompetanse. Våre utdanningstilbud gir deg kompetanse som leder innenfor mange områder. Som fagskoleingeniør med fagbrev eller lang praksis er du veldig ettertraktet på arbeidsmarkedet.

Utviklingen innen fagområdet skjer i høyt tempo, og dette studiet gir deg oppdatert kompetanse om forvaltning, drift og vedlikehold av bygg, bygningsfysikk, bygningsproduksjon, betong-, tre- og stålkonstruksjoner. Fordypningen gir grunnlag for å beregne, planlegge og koordinere produksjon, innkjøp og personressurser i et byggeprosjekt. Utdanningen gir også lederkompetanse som kan brukes på mange nivå i bygg- og anleggsbransjen.

Informasjon med forbehold om trykkfeil.

Les om opptakskravene til fagskoleutdanning på Samordna opptak ››

a) Relevant fag- eller svennebrev, eller
b) Søkere som ikke fyller kravene a, og som har fylt 23 år, kan søke opptak på grunnlag av relevant realkompetanse.

Søkere som kan dokumentere at de skal gjennomføre fag-/svenneprøve etter opptaksfristen, kan tildeles plass med vilkår om bestått prøve i løpet av første semester. Legg ved lærekontrakten ved søknaden i Samordna opptak, som dokumentasjon på at du skal avlegge fagprøven til høsten.

Kravene til fagretninger kan være forskjellige fra skole til skole. Det er opptakskrav som er beskrevet i den enkelte studieplan som er gjeldende.

• Banemontørfaget
  • Ventilasjons- og blikkenslagerfaget
  • Snekkerfaget
  • Byggmontasjefaget

Studiet kombinerer teori og praksis på en spennende og relevant måte, og du vil arbeide både selvstendig og i grupper. Arbeidsformene i studiet omfatter forelesninger, praktiske oppgaver både individuelt og i grupper, problemorientert undervisning, samarbeidslæring, veiledning og tverrfaglige prosjekter i samarbeid med næringslivet.

Studiet består av ni emner. Redskapsemner, grunnlagsemner og et hovedprosjekt:

1.    Realfag (matematikk og fysikk)
2.    Kommunikasjon (norsk og engelsk)
3.    LØM (ledelse, økonomi, markedsføring)
4.    Samordnet byggeprosess
5.    Byggesaken
6.    Konstruksjon bygg m/faglig ledelse
7.    Drift/produksjon bygg m/faglig ledelse
8.    Lokal tilpassing/kvalifiserende spesialisering m/faglig ledelse
9.    Hovedprosjekt

Studiet gir deg mellomlederkompetanse som kan brukes på mange nivåer i bygg- og anleggsbransjen: prosjektleder, byggeplassleder, formann, kontrollingeniør, oppmålingsingeniør, byggesaksbehandler, avdelingsingeniør, konstruktør, SHA-ansvarlig, HR-ansvarlig, driftsingeniør, salgsingeniør, lærer.