Vi har fått utviklingsmidler!

Fagskolen Oslo har fått utviklingsmidler fra Regjeringen til nytt studium innen modulbaserte etterutdanninger i observasjon, vurdering og intensiv/akuttpleie for helsefagarbeidere i primær- og i spesialisthelsetjenesten.
Helse og oppvekstfag
Foto: Fagskolen Oslo. Bildetekst: Fornøyd avdelingsleder som har fått utviklingsmidler

Mangel på kompetanse i helsehus

Det er behov for økt kompetanse knyttet til observasjon og vurdering i primærhelsetjenesten. Vi vet at vi får flere eldre og flere av dem vil trenge mer ressurser, i tillegg blir primærhelsetjenesten pålagt å ta imot dårligere pasienter fra sykehus. Det har blitt pekt på at det er mangel på sykepleiekompetanse på helsehus i Oslo, og det er vanskelig å få ansatt sykepleiere.

-En måte å øke pasientsikkerheten på kan være å gi helsefagarbeidere økt kompetanse i observasjon, vurdering og behandlingen av akutt og/eller kritisk syke pasienter, sier Olaug Vibe, avdelingsleder helse- og oppvekstfag ved Fagskolen Oslo.

Gode samarbeidspartnere

Den fremtidige mangelen på helsearbeidere krever at en tenker stort rundt organisering, pasientsikkerhet og tilførsel av ny kompetanse.  Fagskolen Oslo har konkrete bestillinger fra samarbeidspartnere innenfor helsesektoren når det gjelder observasjon og vurdering og akutt/intensiv pleie.
- Vi ser frem til å samarbeide med Fagskolen Oslo om denne utdanningen, sier Mons Sjøberg, avdelingsleder for postoperativ- og intensivsykepleie ved Oslo Universitetssykehus.

I tillegg har vi med oss samarbeidspartnere fra Sykehjemetaten i Oslo og Fagforbundet.

Fagskolen Oslo er kjent for raske og relevante utviklingsprosjekter. Vi tilfører arbeidslivet den kompetansen de etterspør.

Nysgjerrig på utviklingsprosjektet?

Ta kontakt med Olaug Vibe på epost:

Olaug.Vibe@osloskolen.no