– Veldig mye spennende i BIM-verdenen

– Jeg er en nysgjerrig type, og det er veldig mye spennende i BIM-verdenen. Jeg håper å kunne arbeide med arkitekter. Egil Hægeland, 28 år fra Porsgrunn, valgte å studere BIM-AI ved Fagskolen i Oslo.
Egil Hægeland, 28 år og fra Porsgrunn
Egil Hægeland er 28 år og kommer fra Porsgrunn. Han er nå student på linjen BIM-AI, et nytt ettårig studium som ble opprettet høsten 2020. Foto: Tom Kolstad

– Jeg har lært utrolig mye. Og veldig mye forskjellig. Jeg er blitt en skikkelig potet!

Egil Hægeland, 28 år og fra Porsgrunn, er begeistret. Han er student på linjen BIM-AI, et nytt ettårig studium som ble opprettet høsten 2020. Betegnelsen BIM står for BygningsInformasjonModellering, AI står for Anlegg Infrastruktur. Som innebærer at Egil og hans medstudenter med digitale 3D-modeller og dataprogrammer får oversikt over byggeprosesser og anlegg; hvordan det skal samhandles og planlegges for å få en effektiv framdrift og et godt resultat.

Stor bredde i dataprogrammer

– Vi relaterer oss til mange fag, det er stor bredde i dataprogrammene vi bruker. Så jeg kan alt om data nå, sier en munter Egil. Læringsutbyttet har vært godt, selv om hans ettårige studium har vært preget av korona-restriksjoner.

– Vi kunne være på skolen fram til slutten av oktober 2020, etter det har det hovedsakelig vært digital undervisning. Men skolen har vært svært flink til å tilrettelegge. Vi studenter får gi tilbakemeldinger, og så blir opplegget tilpasset etter det. Jeg tror ikke det kan gjøres bedre, sier Egil.

– Hvorfor det ble BIM? Jeg har fagbrev som industrirørlegger og videreutdannet meg som maskiningeniør på OsloMet, jeg var ferdig der sist sommer. Koronaen hadde stor påvirkning på jobbmarkedet, så jeg valgte å studere BIM. På OsloMet var jeg allerede blitt introdusert til BIM, i faget byggeprosesser.  Dessuten deltok jeg på et BIM-seminar her på Fagskolen Oslo, da ble jeg helt solgt, forteller Egil.

En gammel venn og lærlingkollega bidro også til valget. Han hadde i lengre tid snakket varmt om sitt eget valg av BIM-utdanning – og kalte Egil en dust som ikke gjorde det samme.

– Han hadde nok rett i det! Sier en blid Egil i dag.

Ettertraktet på arbeidsmarkedet

BIM-studentene er ettertraktet på arbeidsmarkedet, og Egil ser lyst på mulighetene framover.

– Jeg er en nysgjerrig type, og det er veldig mye spennende i BIM-verdenen. Jeg håper å kunne arbeide med arkitekter, jeg er glad i at ting ser pent ut. Men også infrastruktur som veibygging frister, og det hadde vært spennende å jobbe for en byggherre. Jeg håper jeg får sett mest mulig, jeg vil gjerne være med på alt!