Våre studenter er nesten garantert jobb!

NHOs kompetansebarometer for 2022 er klart: Norge befinner seg i en vedvarende yrkesfagkrise, og norske bedrifter mangler 38.000 ansatte med riktig utdanning. Flest bedrifter har behov for ansatte med fagbrev eller fagskoleutdanning.
Universitas

Populære studenter:  Henriette Vøyenli (21), Brynjar Lauritsen (22) og Christine Grace Cabello Moltu (21) kan smile for at fagskoleutdannede er populære blant norske bedrifter. Foto: Adrian Heggem Misfjord / Universitas.

Ettertraktede studenter

Universitas skriver om fagskolens ettertraktede studenter: Christine Grace Cabello Moltu, studerer elkraft på Fagskolen, Henriette Vøyenli studerer informasjonsmodellering (BIM) og Brynjar Lauritsen (22), studerer byggfag.

Men akkurat hvor ettertraktede de var, visste de ikke før de begynte å studere.

– På karrieredagen var det mange som var interesserte i oss, sier Cabello Moltu.

Oppfordrer til yrkesfag

-Jeg hadde ikke hørt om fagskole før jeg tok påbygg. Og BIM for eksempel, som jeg studerer, vet ikke folk hva er, sier Vøyenli.

-Vi ser et stort behov for kompetanse innen ingeniørtekniske fag, innen IKT-kompetanse, så alle som har lyst til å gå inn i det, de kan jeg bare oppfordre å gjøre det, sier Borsch i NHO.

Hele artikkelen kan du lese HER.