Studiestart for AKS ansatte på Fagskolen Oslo

Endelig er vi i gang. Fagskolen har skreddersydd et studium for AKS ansatte i Oslo kommune. Aktivitetsskolen (AKS) er et tilbud før og etter skoletid for barn i Osloskolen. Studiet «barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging» gir ansatte 60 studiepoeng med undervisning en dag i uken.
Bilde
Foto: Fagskolen Oslo. Åpning av Julie Remen Midtgarden (H), byråd for utdanning i Oslo
Foto: Fagskolen Oslo. Åpning av Julie Remen Midtgarden (H), byråd for utdanning i Oslo.

Det var mange til stede som ville applaudere oppstarten for AKS klassen.

-AKS bidrar til å oppfylle skolens mandat. Den forberedelsen barna får i AKS er uvurderlig med tanke på skolestarten. Fagskolen er viktig og et slikt samarbeid mellom fagskolen og Oslo kommune vil vi ha mer av, sier Julie Remen Midtgarden (H), byråd for utdanning i Oslo.

-Gratulerer med dagen! Dere starter nå på en reise som gjør dere enda mer robuste i møte med en viktig målgruppe. Dere blir våre gode ambassadører og viktige for Osloskolen, sier Marianne Mette Stenberg, divisjonsdirektør kompetanseutvikling og elevrettigheter for Oslo.

Bakgrunn

Fagskolen Oslo er svært takknemlig for å få oppdraget om utdanning fra Oslo kommune. Fagskolen utvikler studier som arbeidslivet har behov for.  Avdeling for pedagogisk kompetanseutvikling (PKU) i utdanningsetaten og fagskolen har samarbeidet det siste året for å få skreddersydd studiet «barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging».  Mange ansatte i AKS og skolen i Oslo er faglærte eller har lang erfaring. Fagskolen tilbyr høyere yrkesfaglig utdanning til de med fagbrev eller realkompetanse.

Kirsti Andresen
Foto: Fagskolen Oslo. Kirsti Andresen, rektor, Fagskolen Oslo

- Vi er utrolig glade for å være her i dag og ser frem til videre samarbeid. Vi har en rekke studier vi kan tilrettelegge for i samarbeid med Oslo kommune, sier Kirsti Andresen.

Engasjert faglærer

Karnann Luell
Foto: Fagskolen Oslo. Karenann Luell, bakerst på bildet.

Faglærer Karnann Luell presenterte studiemodell og innhold for de ferske studentene.

-Målet er at vi om to år ser enda bedre resultater på AKS undersøkelsen i Oslo kommune, sier en engasjert faglærer, og fortsetter med informasjon om samarbeidspartnere og studentenes arbeid med Innovasjon i praksis – et utviklingsprosjekt de skal jobbe med for å utvikle egen arbeidsplass.

Studenter som gleder seg

 

Boje Andersen
Foto: Fagskolen Oslo. Boje Andersen, student.

Boje er en av studentene som deltar. Han er ansatt på Voksen skole, som er en barneskole som ligger i Bydel Vestre Aker i Oslo.

- Jeg gleder meg til å lære og utfordre meg selv i arbeidet med barn og unge, sier Boje Andersen.

Anisa Khaliq jobber på Bjørndal skole, som er en barneskole beliggende i bydel Søndre Nordstrand.

-Jeg jobber mye med elever med ulike diagnoser og gleder meg til å få verktøy for å planlegge en god hverdag for elevene og kunne anvende ny kunnskap, sier hun.

 

Shabana Kausar
Foto: Fagskolen Oslo. Shabana Kausar, student.

Shabana Kausar er på Tøyen skole i bydel Gamle Oslo.

-Jeg har jobbet på skolen i 25 år. Jeg ønsker meg enda mer kompetanse for barn med særskilte behov og ser frem til å veilede barn og samarbeide tett med foreldregruppa.

Et godt samarbeid

Det er et svært kompetent team som står bak dette prosjektet. Et godt samarbeid er avgjørende. Her ser dere firkløveret samlet:

Samarbeid teamet
Foto: Fagskolen Oslo. Fra venstre: Tor Tangen, seksjonssjef for seksjon grunnskole og AKS, Karnann Luell, faglærer fagskolen Oslo, Frida Ridelius-Carey, seksjon for pedagogisk kompetanse utvikling, Olaug Vibe, avdelingsleder helse og oppvekst, fagskolen Oslo..

Vi ønsker alle studenter lykke til. Vi gleder oss til samarbeidet!