Studenter fra Elkraft på studietur til Rånåfoss kraftverk

Studentene på Elkraft dro på studietur til Rånåfoss kraftverk. Sammen med faglærerne Odd Reme og Magne Amundsen fikk de omvisning på kraftverket og informasjon om kraftproduksjon og utstyr. Besøket utgjorde punktum for et omfattende prosjektarbeid ved skolen i forbindelse med faget Elektrisk energiproduksjon og - distribusjon med faglig ledelse (EPDF)
Besøk Rånåfoss kraftverk
Foto: Fagskolen Oslo

Rånåsfoss kraftverk var et av de største og mest moderne for sin tid, og er med sine monumentale bygninger og nyskapende teknologiske egenskaper et av de viktigste kulturminnene i norsk kraftproduksjon.

Fakta om kraftverket

Kraftverket har en total installert effekt på 125 MW, produserer årlig rundt 560 GWh og består av de tre produksjonsenhetene:

• Rånåsfoss I (6 stk. francisturbiner) er den eldste delen av kraftverket (bygget fra 1918 – i drift fra 1922) og ligger på østsiden av Glomma. Nedlagt ett aggregat av gangen etter hvert som byggingen av et nytt til Rånåsfoss III ble igangsatt. Siste aggregat ble stanset i 2014.
  • Rånåsfoss II med en kaplanturbin er den nyere delen av kraftverket på vestsiden av elva og ble bygget 60 år senere, i drift 1983. Effekt er 44 MW, årsproduksjon er 280 GWh.
  • Rånåsfoss III med seks kaplanturbiner er bygget i et nytt hus inntil den gamle bygningen på østsiden. Det ble tatt i bruk, en turbin av gangen, fra 2013 til 2016. Samlet effekt er 81 MW, årsproduksjon er 280 GWh.
Rotor Rånefoss

Kraftverket er eid av Akershus Energi gjennom Glomma Kraftproduksjon AS. Rånåsfoss var et elvekraftverk i Glomma som ble bygget mellom 1918 og 1922. I forbindelse med utbyggingen av Rånåsfoss III, ble kraftverket utfaset og siste aggregat ble stanset 11. august 2014.

Takk til student

-En spesiell takk til Alexander Volden som er student i andre klasse på Elkraft. Han gjorde avtalen med Rånåsfoss Kraftstasjon om besøk og omvisning, sier Ann Karin Bjerke, avdelingsleder ved elkraft på Fagskolen Oslo.