Stort behov for kompetanse i fuktteknikk og bærekraft

Fagskolen har gjennom snart 10 år samarbeidet tett med bransjen. Ikke minst er det et økende fokus på bærekraft i en bransje som ser direkte effekter av klimaendringer ved bl.a. ekstremvær som forårsaker store skader.
Studiebesøk NHO
Studiebesøk hos NHO. Foto: Fagskolen Oslo

Fuktteknikkstudiet er initiert av og gjennomføres i tett samarbeid med skadebegrensingsbransjen. Bransjen som organiseres gjennom NHO Service og Handel har også et nært samarbeid med forsikringsselskapene i oppdrag ved vann og fuktskader. Totalt omsetter de aktuelle bedriftene for over 5 mrd. kroner (2022). Bransjen ser at antall oppdrag øker og at behov for kompetanseutvikling er stort.

Samlingsbasert studium - du søker på Samordna opptak

Studiet som er samlingsbasert over to år har hovedfokus på fukt som del av bygningsfysikken men også på prosjektledelse. Bærekraft er et gjennomgående tema som stadig har blitt viktigere. Eksempelvis er det nå ønske om å i større grad tørke enn rive og gjenoppbygge etter vannskader. Studentene er nå inne i siste del av studiet hvor de skal gjennomføre en selvvalgt problemstilling i en avsluttende prosjektoppgave og hvor bærekraft er en viktig del.

Studentbesøk hos NHO Service og Handel

Presentasjon av NHO
NHO Service og Handel presenterer

Vi var derfor veldig glad for å ha fått en dag hos NHO Service og Handel med tema bærekraft. Med meget gode innlegg fra Jorulf Brøvig Silde, NHO SH, Marianne Mikkelsen, Recover og Marianne Steinbakken fra TRYG Forsikring, sammen med gode diskusjoner, ble dette et godt påfyll inn mot arbeidet med prosjektoppgaven.

Husk søknadsfrist 15. april

Studiet som har opptak hver 2. år starter nytt kull fra høsten 2024. Søknadsfrist er 15. april. For mer informasjon om studiet kan du lese HER.