Stor suksess med sceneteknisk uke på Fagskolen

Som et ledd i utviklingsarbeidet med den nye utdanningen ved Fagskolen Oslo ble det gjennomført tre dager med smakebiter av fag og presentasjon av relevante bransjefolk og samarbeidspartnere.
Rina Mariann Hanse
Rina Mariann Hansen, byråd for arbeid, inkludering og sosiale tjenester. Foto: Fagskolen

Sceneteknisk utdanning på fagskolenivå er svært etterlengtet, da bransjen skriker etter kompetente teknikere i alle ledd. Det vil være svært gode arbeidsmuligheter i mange år fremover. Hovedorganisasjonen VIRKE og CREO har sammen med Fagskolen Oslo utviklet utdanningen på høyere nivå.

Pilotuken ble åpnet av Rina Mariann Hansen, byråd for arbeid, integrering og sosiale tjenester. Hun var begeistret over denne nye utdanningen og fikk hilst på deltakere og gjester.

– Det er en glede å kunne være med på åpningen av sceneteknisk uke. En uke som vil introdusere innholdet i vårt nye studium «Sceneteknikk». Vi her på skolen har hatt et nært og spennende samarbeid med organisasjonene og bransjen som jobber innen dette feltet, noe som har resultert i et helt nytt fagfelt oss, og som har tilført fagskolen noe verdifullt, sier Kirsti Andresen, rektor på fagskolen.

Sebastian Ekeberg
Foredrag av Sebastian Ekeberg. Foto: Fagskolen

Produksjonsdesigner for Karpe

Programmet inkluderer blant annet foredrag fra Sebastian Ekeberg, som er designer i Spectre og produksjonsdesigner for noen av landets største artister, blant annet Karpe.

– Den nye utdanningen for sceneteknisk produksjon i regi av fagskolen er et helt nødvendig grep for å sikre den scenetekniske bransjens videre eksistens og utvikling, sier Hans Peter Jenssen, fagansvarlig for studiet og ansvarlig for arbeidet med å realisere ny sceneteknisk utdanning og tett samarbeid med bransjen.

Caroline Hemmingby var deltaker på pilotuka. Foto: Fagskolen

Tre dager med fag, ideer, forelesninger og workshops

Pilotuken var åpen for alle som var nysgjerrig på den nye utdanningen for scenetekniske fag. Hele tre dager med spennende og lærerike fagsesjoner fra noen av bransjens aller dyktigste og viktigste stemmer. Foredragsholderne representerer det aller beste som finnes av teknisk og scenefaglig kompetanse i Norge.

– Pilotuka ble gjennomført som planlagt, og både foredragsholdere og deltakere virker svært fornøyde. Vi har fått skapt litt blest i bransjen om utdanningen vår, og vi har fått sjekket ut diverse innhold som er høyaktuelt for en slik utdanning, begge deler svært viktig for det videre arbeidet, sier Hans Peter Jensen, og fortsetter

– Gjennom pilotuka har vi hatt dialog med deltakerne og plukket opp tips om aktuelle ressurser både når det gjelder opplæringsarenaer og personer som kan være interessante å ha med seg videre som lærekrefter.

Pilotuka har gitt økt synligheten for studiet og det har vært en fin måte å springstarte arbeidet med rekruttering, kanskje spesielt rettet mot de fra videregående som ønsker seg inn i denne bransjen, men ikke helt vet hvor de skal begynne.

Positive tilbakemeldinger

Tilbakemeldingene har vært så positive at vi kan bekrefte at utdanningen treffer målgruppa, og at hele bransjen er klar for at vi nå endelig skal få kommet i gang på ordentlig!

– Det er stort behov for denne utdanningen, da det er få teknikere tilgjengelig grunnet pandemi og stort behov i bransjen, sier en av deltakerne på pilotuka, Caroline Hemmingby, produsent Cosmopolite scene, og fortsetter

– Det er veldig fint å få faglig påfyll og foredrag på temaer som en ikke har så god innsikt i. Eksempelvis elektro og strøm som er så viktig, er fint å få en bedre innsikt i.

Her er et utvalg av bransjefolk som holdt innlegg på pilotuka:

Hans Ole Rian snakket om det profesjonelle arbeidslivet. Foto: Fagskolen

Hans Ole Rian, leder i Creo, Norges største forbund for kunst og kultur, holdt et inspirerende foredrag om «Det profesjonelle arbeidslivet». Hva er organisert arbeidsliv egentlig? Eksempelvis at arbeidstakere går sammen og organiserer seg for å bli mer jevnbyrdige med arbeidsgivere og legger til rette for et godt samarbeid. Denne nye utdanningen et resultat av dette samarbeidet!
– Vi skal også ha utdanning for å utvikle bransjen. Et studium vil samle kompetanse ett sted og systematisere faget og bringe faget videre.  Dette er forventninger til denne utdanningen. Vi skal også utvikle det grønne skifte i næringen, sier Hans Ole Rian.

Edvin Jensen snakket om festivaler. Foto: Fagskolen

Edvin Jenssen fra Creative Technology snakket om utendørs scener og festivaler, og hvordan disse planlegges og gjennomføres

Jan-Inge Ingebrigtsen holdt åpningsinnlegg om bransjen. Foto: Fagskolen

Jan-Inge Ingebrigtsen holdt åpningsinnlegg på vegne av hele bransjen og fortalte om overgangen fra garasjebedrift og litt cowboy kultur til den store profesjonelle og teknologiske bransjen det har blitt. Han fortalte at han gleder seg til utdanningen kommer i gang og at de som driver med bransjens absolutte kjernevirksomhet endelig har mulighet for utdanning de også!

Jesper Herning snakket om videoproduksjon. Foto: Fagskolen

Jesper Herning fra produksjonsbyrået Rebell snakket om videoproduksjon for studio og scene, og fortalte litt om mulighetene skjermer, video og andre digitale visuelle løsninger gir for å utvide historiefortellingen og skape «one-of-a-kind» opplevelser, nesten uavhengig av budsjett.

Fagskolens lærer, Kristine Tveit, underviste i stressmestring. Foto: Fagskolen.

Bruk av fagskolens egne lærer ressurser

Sceneteknikk utfordrer skolen på bruk av fagressurser på tvers av avdelinger. Yrkesrettet kommunikasjon er et relevant tema innenfor mange fag. Fagskolens lærer, Kristine Tveit, underviste i stressmestring, noe som er svært aktuelt for teknikere som jobber i ett hektisk miljø der alt skal klaffe.

Vi gleder oss til studiestart. Studiet vil være tilgjengelig på Samordna opptak fra 2023.