Stor interesse for forkurs i matte

Tilbudet om forkurs i matte for nye studenter ble svært populært. Studenter som skal starte på studier innen Elkraft, Bygg og KEM (Klima, Energi og miljø) er i gang med matteundervisning.

- Mange studenter som starter i høyere yrkesfaglig utdanning har glemt mye fra matte-faget, de har vært i jobb i mange år og får unødvendig prestasjonsangst til faget. Dette ønsket vi å gjøre noe med, sier Kirsti Andresen, rektor ved fagskolen. Fagskolen er igang med to fulle klasser med engasjerte og motiverte studenter!

Fagskolen tilbyr gratis 4-dagers forkurs i matematikk til nye studenter. Å delta på forkurs i matte vil gjenoppfriske nødvendige basiskunnskaper for å gi studentene mestringsfølelse og selvsikkerhet når ordinær studiehverdag starter.

Forkurs med byggfag-, og KEM studenter. Lærer Geko Fattal og rektor Kirsti Andresen i bakgrunnen.

- Det er 14 år siden jeg hadde matte på skolen, sier Morten Norlie som skal starte på KEM-studiet. Og det er flott å få en oppfriskning med en dyktig lærer, fortsetter han, som kommer rett fra jobb og gjennomfører kveldsundervisning.

-For meg var det viktig å få opp motivasjonen for matte, sier Jonas Kvarud, som også skal starte på KEM-studiet.

Målet med forkurset

Formålet med kurset er å gi nødvendig basiskunnskap for å være forberedt på å møte utfordringene i studiet. Kurset omhandler grunnleggende lover og regler innen realfag.

Martin Lyseng er klar til å starte på Elkraft-studiet og synes dette er en fin anledning til å komme i gang.

- Det er mange år siden jeg hadde matte og synes forkurset er svært bra, sier han.

Vi ønsker studentene lykke til med studier. Fagskoleutdanning er vinneren av studievalg. Arbeidslivet har stort behov for høyere yrkesfaglig kompetanse.