Spennende studiestart for fagskoleingeniører

-Dette er en målrettet start mot arbeidslivet, sier student Marius Svoren Strand. Han startet i august på utdanningen for å bli fagskoleingeniør på Fagskolen Oslo og er godt fornøyd.
Studiestart

Petter Melbye og Marius Svoren Strand. Foto: Kristine Tveit

Vi er allerede i gang med studentbedrift

-Oppstarten har vært bra, vi kom fort i gang, og jeg føler at vi får en målrettet start mot arbeidslivet. Vi er allerede i gang med studentbedrift, og det er mange interessante fag som er tydelig relevante.

-Jeg trives bra og vi har et godt klassemiljø. Det har gjort at oppstarten har fungert godt, og oppgavene vi har fått har vært greie, sier studiekamerat Petter Melbye.

Herman Løken Haugen, som begynte på Fagskolen rett etter fullført læretid, synes oppstarten har vært god.

Flinke lærere som fokuserer samhandling og dialog

- Det er mye nytt å sette seg inn i, heldigvis har vi flinke lærere som leder oss på en god måte. Dette er helt annerledes enn videregående. På Fagskolen er det mer ansvar for egen læring. Lærerne veileder oss til å finne svar heller enn å gi oss fasiten. Fordi vi har et godt klassemiljø lærer vi av hverandre. Alle har ulik bakgrunn og erfaring som bidrar til god læring, sier Herman Løken Haugen.

Studenter samlet. Foto: Kristine Tveit

Marius nevner at det har vært fokus på praktiske øvelser, blant annet i kommunikasjon, der studentene allerede første time måtte jobbe som et team for å løse en oppgave som krevde samhandling og dialog. Dette mener han fungerte godt som læring, samtidig som at studentene ble fort kjent med hverandre.

Lang erfaring fra arbeidslivet

Martin Eriksson er tilbake på skolebenken etter 25 år i yrkeslivet.

Herman Løken Haugen og Martin Eriksson. Foto: Kristine Tveit

-Det er fint å være student, men det har vært en stor omstilling å gå fra jobb til studier. Studielivet har mange fordeler, jeg har fått mange nye venner, skoledagen begynner seinere enn jeg er vant til, og avslutter før. Selv om det er mye skolearbeid som må gjøres har jeg fått mer hjemmetid med familien, som jeg setter veldig pris på. Det er mye nyttig læring på Fagskolen, men jeg blir mye mer sliten på skolebenken enn jeg er vant til. Dagene går utrolig fort og jeg lærer mye. Det er tøffere enn jeg trodde, kanskje fordi jeg hadde glemt hvordan det var gå på skolen. Det jeg liker best er at fagene er veldig nyttige, avslutter Martin Eriksen med.