Nye fagskolespesialister i fuktteknikk

Fjerde kull av fuktteknikerutdanningen ved Fagskolen Oslo hadde eksamen den første uken i juni. To års studie er over og de nye fagskolespesialistene i fuktteknikk er klare til å redde flere bygg og bidra til bedre innemiljø og helse.
Fuktteknikk
Foto: Øivind Eriksen-Vik. Bildetekst: Avslutningsmiddag for studenter på studiet Fuktteknikk.

Skolen er spesielt glad for det nære samarbeidet med bransjen og takker for avslutningsmiddagen gitt av NHO Service og Handel hos Quality hotel 33.

Rektor Kirsti Andresen framhevet det gode samarbeidet mellom skole og bransje.

Relevante prosjektoppgaver

Studiekoordinator Øivind Eriksen-Vik viste til svært spennende og aktuelle prosjektoppgaver som ble presentert for både skole og bransje denne uken. Prosjektoppgavene har inneholdt følgende tema;

• Økt bærekraft ved tørking av standard gips
  • Tør du innrede en eldre kjeller til soverom?
  • Fuktutfordringer i eldre parkeringsanlegg

Flere bedrifter i skadebegrensningsbransjen var til stede på avslutningen; Polygon ved Kai Andersen, Servicealliansen ved Berit Joachimsen og Recover ved Tom-Vegard Skjerpan. I tillegg hadde Gjensidige ved Frode Strømme innledning før presentasjoner av prosjektoppgavene.

Viktigheten av fuktteknikk kompetanse

Administrerende direktør Berit Joachimsen i Servicealliansen ga en hilsen fra bransjen og vektla hvor viktig fukttekniker-kompetansen er for utviklingen i bransjen. Samtidig fikk hun mulighet til å gratulere den første kvinnelige fuktteknikeren Jannicke Mallaug som er uteksaminert fra studiet og viktigheten av å rekruttere flere kvinner.

Skadebegrensning og skadesanering er godt plassert innenfor sirkulærøkonomien, og går en lys framtid i møte. Ny kunnskap og ny teknologi matcher den økte vektleggingen av bærekraftige forretningsmodeller og miljøvennlig håndverkspraksis. Forsikringsselskapene har begynt å vektlegge bærekraftige valg i sine løsninger og det diskuteres hvordan dette kan inngå i forsikringsavtalene, sier bransjedirektør Jorulf Brøvig Silde.

Informasjon om studiet

HER kan du lese mer om innhold og organisering av studiet. Studiet er på 60 studiepoeng, er nett- og samlingsbasert som kan tas i kombinasjon med jobb. Studiet tilbys annethvert år.