Næringslivet stiller opp for studenter

Studentene på elektro får opplæring i å bruke TelMePlan for å prosjektere fibernett i boligområde. Duska Sevanov fra Micado as var kursholder for de 42 studentene i 2. klasse Elektro.
Opplæring fiberprosjektering

- Det var hyggelig å holde kurset for studenter.  Det er viktig at de får et inntrykk av hvordan man kan planlegge et reelt nettverk med vårt verktøy som er velkjent og brukt mye i bransjen, sier Duska Sevanov.

Bransjekunnskap for studentene

Faglærer Tom Erik Gulliksen syns det er kjempefint at Micado as gir studentene opplæring i fiberprosjektering og bruk av de verktøy som bransjen bruker. Spesielt vil han takke Duska Sevanov for en fantastisk opplæring.

Prosjektering av boligfelt for fremføring av fiber

Opplæringen ble gjennomført digitalt via Teams og det fungerte meget bra. Etter opplæringen prosjekterte studentene et lite boligfelt med alt som trengs for å få frem fiber til alle boligene slikt som: valg av traser, hvor det skal graves grøfter, rør til fremføring av fiber, plassering av skjøtebokser og skap, valg av fiberkabeltyper og skjematikk for skjøting av fiber.

-Vi er svært tilfredse med at vi kan bidra i opplæring og at vi har fått en mulighet å være synlige i studentmiljøet, sier Duska Sevanov som ønsker å takke alle deltakere.