Møt de nye scenefikserne

De skal knapt synes, men er helt sentrale i nær sagt alle kulturarrangementer. Nå har 20 studenter tatt fatt på en helt ny og unik utdanning: Sceneteknikk.
Bilde
Studenter i Sceneteknikk

De skal knapt synes! Det handler om de nye «fikserne» – sceneteknikerne som i høst tok fatt på den helt nye utdanningen på Fagskolen Oslo. Alle foto: Tom Kolstad.

– Gulvet måtte males svart SEKS ganger for å fjerne grønnstikk i TV-bildene! Farge er veldig moro! Men nå til det vi egentlig skulle snakke om i dag…

Hans Peter Jenssen er entusiastisk og munter foreleser, det handler om lys på scenen denne formiddagen. Om lys og å måle. Altså å måle for å få et best mulig resultat, enten det er kelvin, lux eller lumen. «Og husk at selv de tynneste filtrene kan ta bort 30 prosent av lyset!» advarer Hans Peter. Skal ting bli bra, må man vite hva man gjør. Ikke minst foran et stort og ofte kvalitetsbevisst publikum. Selv den beste musiker eller skuespiller kan komme til kort hvis apparatet rundt svikter.

Mange scener, mange oppgaver

Det handler om sceneteknikk. Om et nytt og – i norsk sammenheng – unikt studium. Om en sektor som i mange år har manglet en relevant utdanning. Om en bransje, altså den scenetekniske, som ikke har tilstrekkelig personell og kunnskap for å møte fremtidens utfordringer og krav. Oppgavene – og scenene – er nemlig tallrike og ulike: Konserter, teater, dans, revyer, events, foredrag, show, messer osv.

Det ferske svaret er en utdanning som skal gjøre studentene i stand til å jobbe på de største og mest komplekse prosjektene av sitt slag.  Utstyre dem med nødvendig teknisk innsikt til å utvikle seg og spesialisere seg innenfor de mange rollene som finnes i en sceneteknisk produksjon.

Godt naboskap

Scenene er mange i Norge. De varierer fra noen få seter og opptil f.eks. Telenor Arena som kan huse 25.000 personer. En av de minste (men som skal vokse seg større) er vår gode samarbeidspartner Kloden Teater på Økern. Det er her de 20 sceneteknikk-studentene denne torsdagen får undervisning i et profesjonelt miljø. Lys, lyd, elektronikk, rigging; det vesle teatret (med barn og unge som særskilt målgruppe) har det som trengs. Og beliggenheten er perfekt, det er ikke en gang et steinkast bort til Fagskolen Oslo. Tvers over veien, begge med adresse i Kabelgaten.

For det er Fagskolen Oslo som har regien. Fagskolen, som er en av Norges største med tilbud særlig innen tekniske fag og helse, har med studiet Sceneteknikk fått et nytt ben å stå på. Særdeles livskraftig er det dessuten, helt fra starten (høsten 2023) har interessen vært stor. Til de 20 studieplassene meldte det seg nærmere 90 søkere.

Pådrivere

– Det var svært gledelig å se at interessen var så stor som vi trodde den var. Det bekrefter at bransjen hadde rett om behovet for utdanning, sier Hans Peter Jenssen, som sammen med Ståle Fossheim er fagansvarlig for det nye studiet. Det var nemlig Creo (fagforbundet for utøvere innen kunst og kultur, tilsluttet LO) og Virke (en del av NHO med bl.a. teatereiere, arrangører etc. som medlemmer) som i fellesskap tok initiativet til å opprette den nye utdanningen. Og med sin sentrale plassering på Økern og med kort vei til mange store og viktige scener – og mange små og livskraftige scener – i Oslo, var fagskolen et naturlig valg.

Dessuten har Fagskolen Oslo lang og god erfaring med å tilby fleksible studier. Det innebærer bl.a. at studentene kan ha full jobb eller deltidsjobb samtidig med at de studerer. Sceneteknikk er bygget opp som et nettbasert studium med fysiske samlinger, samt at studentene har en god porsjon praksis ute i ulike (scene)virksomheter. Hvert semester inkluderer i tillegg en prosjektoppgave

– Dessuten er det fint med torsdagskaffen, sier student Freddy Haug og viser til nettmøtet hver torsdag morgen. Der studenter og lærere møtes på Teams og i et par timer drøfter både egne opplevelser og tyngre faglige temaer.

Ståle Fossheim
Hans Petter Jensen er også fagansvarlig for studiet. Det var Creo, fagforbundet for utøvere innen kunst og kultur, og Virke som i fellesskap tok initiativet til å opprette den nye utdanningen.
Hårek Kristoffersen
Hårek Kristoffersen er deltidslærer (og lydtekniker​​) ​forteller om om hvor viktig det er å ha en plan, gjerne en tegning, for alle kabler som skal brukes.
 

Mange temaer

Halvannet år varer utdanningen, det tilsvarer 90 studiepoeng. Da har studentene vært innom bl.a. teknisk forståelse i elektro og rigging, digitale verktøy, sikkerhet og HMS, datanettverk, planlegging og tidsstyring, for å nevne noe. GDPR og personvern inngår også, for som fagansvarlig Hans Peter sier, «det er mye sensitivt i denne bransjen».

Og de skal altså, som på denne torsdagen, lære å måle. Hårek Kristoffersen, lydtekniker og deltidslærer på fagskolen, har allerede snakket om multimeter, om 400 volt, om L1 og L2 og L3 og jording. Og om hvor viktig det er å ha en plan, gjerne en tegning, for alle kabler som skal brukes. «Og hva med kapasiteten, hvor mange kurser har vi tilgang til?»

Spennvidde

På dagsprogrammet står også måling av rom. Jaha… måle rom? Handler sceneteknikk om å måle opp rom?

– Å ja. Det er faktisk en helt vanlig problemstilling, å lage en tegning eller oversikt over scenerommet. Nyttig både for egen del og når tjenester eller utstyr skal bestilles fra andre, sier Hans Peter Jenssen, han har faktisk en mastergrad i interiørarkitektur – en utdanning han beskriver som svært nyttig i scenebransjen. Og han peker på den store spennvidden i studentenes bakgrunn:

– En fin blanding! Det betyr mange ulike innspill, vi lærer av hverandre. Vår oppgave er å trekke nye mennesker inn i et spennende fag og gi økt kompetanse til de som allerede er der.

Emil Mathiesen (21)
Emil Mathiesen (21) har har også fagbrev som dataelektroniker.

«Den ferske»

Emil Mathiesen (21)

– Jeg har fagbrev som dataelektroniker, og da jeg var ferdig med læretiden, ønsket jeg noe som var mindre A4. Har stått litt på scenen selv, med standup og musikk, og dette nye studiet fristet. Alt er vel ikke på plass ennå, men jeg føler meg i trygge hender, lærerne vet hva de driver med. Jeg har fått praksisplass i Konsertsystemer AS, der lærer jeg mye og er der så mye jeg kan. Synes jeg har nytte av fagbrevet mitt i studiet; mye er databasert.

Malin Eiersland (25)
Malin Eiersland (25) jobber til daglig med rigging og sceneteknikk.

«Den litt erfarne»

Malin Eiersland (25)

– Jeg jobber til daglig med rigging og sceneteknikk, bistår i store produksjoner. Jobber mye i høyden, der er jeg en av et fåtall jenter. Det var mitt eget initiativ å starte på studiet, erfaringene jeg har hatt på jobb har skapt stor interesse og innblikk for feltet. Jeg er utdannet og jobber fremdeles også som danser.  Studiet er utrolig gøy, jeg får innblikk i hvorfor vi gjør som vi gjør, jeg forstår sammenhengen mellom det rent tekniske, planlegging, tegning og sikkerhet og hvordan de ulike scenetekniske feltene påvirker hverandre og arbeider sammen. Det er inspirerende!

Freddy Haug (56)
Freddy Haug (56) er fast ansatt som teknisk produsent i Forsvarets Stabsmusikkorps.

«Den erfarne»

Freddy Haug (56)

– Jeg er fast ansatt som teknisk produsent i Forsvarets Stabsmusikkorps. Jeg har ansvar for utstyr og ulike produksjoner, og jeg valgte studiet fordi jeg gjerne vil lære mer fagteknologi og tilegne meg kunnskap for å lage riktige bestillinger til våre leverandører. Vi søker jo å gjøre dette arbeidet så billig og effektivt som mulig. Studiet gir meg også formell kompetanse. Så langt har dette vært veldig bra. Vi er en ivrig gjeng som deler erfaringer, og folk er lette å snakke med.

Du finner mer informasjon om studiet her!