– Lærerne på fagskolen er flotte, de informerer og inspirerer.

Fagskolen Oslo gir deg løftet og kompetansen som trengs for å komme videre i ­arbeidslivet. Berit Sigdestad, 56 år fra Nordfjordeid er fagskolestudent på studiet Sterilforsyning
Berit Sigdestad, 56 år fra Nordfjordeid Fagskolestudent på studiet Sterilforsyning
Berit Sigdestad (56) får økt lønn når hun er ferdig utdannet steriltekniker på fagskolen.

– Jeg hadde egentlig ikke lyst! Folk maste på meg, men skole fristet ikke. Så tenkte jeg okei, jeg får prøve. Og så var det helt fantastisk!

Berit har et langt yrkesliv bak seg. Først som renholder, deretter som laborant. Arbeidsstedet var – og er – Radiumhospitalet i Oslo. I dag jobber hun på Sterilsentralen, hit kommer operasjonsutstyr og annet utstyr fra hele sykehuset for helt nødvendig rensing og sterilisering. Og Berit var altså så fornøyd med jobben at noen videre utdanning ikke sto øverst på ønskelisten.

–  Jeg trodde at jeg skulle sovne i skoletimene, men neida! Lærerne på fagskolen er flotte, de informerer og inspirerer. Det første vi lærte om, var kommunikasjon. Det var et fag jeg knapt hadde tenkt på, men det var veldig nyttig.

Sterilforsyning er et 2-årig studium, og med undervisning på tirsdager og torsdager er det lagt opp til at studiene kan kombineres med jobb. Berit har lønnet permisjon de dagene hun er på fagskolen.

– Studiene har gjort meg mer oppmerksom, jeg forstår mer av det jeg gjør nå. Når jeg er ferdig til sommeren, er jeg steriltekniker. Og jeg går opp i lønn, det er veldig bra!

Berit snakker varmt også om studentmiljøet.

– Vi er ca. 20 stykker fra ulike fagmiljøer. Det er forfriskende å møte andre mennesker, jeg gleder meg til skoledagene. Jeg er så fornøyd at jeg har fått to kolleger til også å begynne på fagskolen.