Klar, ferdig, TENK!

70 studenter fra fire undervisningssteder samlet seg på Fagskolen Oslo. Nå venter to uvanlige uker.
Bildesekvens
Rektor ved Fagskolen Oslo, Kirsti Andresen, ønsket velkommen da studentene samlet seg på Fagskolen Oslo da startskuddet gikk for «innovasjonskonkurransen» mandag morgen. Alle foto: Tom Kolstad.
Animasjon

Nå er de i gang. Mandag morgen den 16. september gikk startskuddet for, ja, skal vi kalle det en idédugnad? En innovasjonskonkurranse? I hvert fall er nå 200 Oslo-studenter i fullt arbeid med å klekke ut gode løsninger på krevende problemstillinger – levert av tunge næringslivsaktører. 70 av studentene samlet seg på Fagskolen Oslo, og de lyttet godt da Construction City Cluster (CCC, en næringsklynge med 120 medlemmer fra bygg- og anleggsbransjen) presenterte oppgaven de 70 skal jobbe med de kommende to ukene. Næringslivet trenger gode og nyskapende forslag, studentene får bryne seg på relevante og jobbnære utfordringer.

Komplekst

Noen lett vei til målet kan de 70 ikke regne med. For med oppgaven «Hvordan kan vi utvikle modeller som bidrar til bærekraftig ressursbruk, og på den måten skape konkurransefortrinn for aktører i bygg- og anleggsbransjen?» er listen lagt høyt. «Multikomplekst!» og «Veldig, veldig bredt» lød et par av studentkommentarene umiddelbart etter at oppgaven var offentliggjort.

Men gode diskusjoner og atskillig læring kan studentene uansett håpe på. De er delt opp i grupper, og hver gruppe (på 4-6 personer) skal på fredag 27. september presentere sine løsninger for en jury. Med utmerkelser for «Beste presentasjon» og «Beste innovasjonsprosess» er konkurranse-elementet til stede.

Tverrfaglig

Det er stiftelsen Ungt Entreprenørskap som står bak utfordringen til studentene – og den er nasjonal. I Oslo har fire store utdanningsinstitusjoner valgt å delta; Fagskolen Oslo, OsloMet, Kristiania (Høyskolen og Fagskolen) og Norges Idrettshøgskole. De i alt 200 studentene kommer fra ulike linjer, og de 30 tverrfaglige teamene skal jobbe med én av tre caser. I tillegg til oppgaven på bygg- og anleggssektoren (som altså ble presentert på Fagskolen Oslo) har Matvett utfordret med en oppgave om matsvinn i kommunene, og Eiendomsyrker ber om innspill til endring av forretningsmodell (handler om trippel bunnlinje med innslagene penger, sosialt, miljø).

Metodisk arbeid

Silje Bretvik Gundersen fra Ungt Entreprenørskap

Det blir altså krevende uker for studentene. Men helt på egen hånd er de ikke:

«Vi skal holde dere i hånden hele tiden», lovet Silje Bretvik Gundersen fra Ungt Entreprenørskap og Ina Marie Finnerud fra Construction City. Gruppene skal nemlig følge tidslinje og struktur i programmet Frontrunner, en metode for å løse store problemstillinger. Underveis vanker det både befaringer og orienteringer fra fagfolk i de relevante bransjene.

Liv Kari Frøshaug
– Jeg er med på denne satsingen fordi det er viktig å kople teori og praksis, og det er viktig å jobbe med innovasjon, sier Liv Kari Frøshaug (t.v.) som studerer Innovasjon og forretningsutvikling på Høyskolen Kristiania.

Liv Kari Frøshaug, studerer Innovasjon og forretningsutvikling på Høyskolen Kristiania

– Jeg er med på denne satsingen fordi det er viktig å kople teori og praksis, og det er viktig å jobbe med innovasjon. Det er spennende å møte folk fra andre linjer og studiesteder, det er jo slik også i arbeidslivet, og man må våge å ta plass og bidra med noe. Jeg håper disse ukene kan gi meg et tverrfaglig lite nettverk, mer erfaring og litt selvtillit basert på det vi lærer.

– Jeg vil først og fremst å lære om prosesser og finne gode løsninger. Jeg har tidligere ­jobbet noe med bygg- og anleggsnæringen, det var veldig interessant, forteller Reza Ebrahim (midten), masterstudent Entreprenørskap Oslo Met.

Reza Ebrahim, masterstudent Entreprenørskap Oslo Met

– Min motivasjon for å delta er først og fremst å lære om prosesser og finne gode løsninger. Jeg har tidligere jobbet noe med bygg- og anleggsnæringen, det var veldig interessant – og jeg valgte derfor deres oppgave. Nettverk er også viktig. Jeg håper på å bli kjent med flinke folk og bli inspirert. Å lære om grunnleggende forretningsutvikling omfatter også det praktiske arbeidet.

Maxwell Hvidsten
– Jeg er med for å utvikle meg og få innsikt i hvordan andre studenter jobber. Alle i min gruppe har ulik bakgrunn, jeg er den eneste fra byggfaget», sier Maxwell Hvidsten (t.h), student Bygg, Fagskolen Oslo.

Maxwell Hvidsten, student Bygg, Fagskolen Oslo

– Jeg er med for å utvikle meg og få innsikt i hvordan andre studenter jobber. Alle i min gruppe har ulik bakgrunn, jeg er den eneste fra byggfaget. Det er mange ulike måter å tenke på rundt problemstillingen vi har fått utlevert. Jeg vet hvordan jeg ville ha gjort det, og hvordan jeg til vanlig jobber best, men det er fint å få lære av andres innfallsvinkler.