Kan korona-tiden gi deg som student fortrinn hos fremtidige arbeidsgivere?

Ingen har vært student i en slik tid som vi opplever nå. Har denne spesielle tiden lært deg noe som student? Har du måttet planlegge eller strukturere deg på en annen måte? Har du fått bedre digital kompetanse?
Student i korona tid

Å være student hjemme

Når mange studerer og jobber hjemmefra endrer hverdagen seg for hele familien. Vanligvis er vi automatiserte i hverdagen. Vi står opp når vekkerklokka ringer, spiser frokost, pusser tenner og reiser på jobb eller skole. Når skole og hjem glir over i samme arena kan det være utfordrende å opprettholde hverdagen som før. Det kan kanskje føre til at vi er mindre fysisk aktive, spiser mindre og mer usunt og kanskje sover mer unormalt. Mange har mer skjermtid, og kanskje ikke en tilpasset arbeidsplass hjemme – noe som kan hindre ergonomisk gode arbeidsstillinger.

Stor vilje til å studere

Det er dypt imponerende hvordan studenter og lærere bretter opp ermene, er kreative og utviser stor vilje til å studere. Samtidig er situasjonen med hjemmekontor og studiested hjemme vanskelig for mange. Det er uvant å ikke være sammen med studiekolleger, og mange har kanskje flere barn i skolealder som krever oppfølging. Alt blir ikke perfekt, men vi gjør så godt vi kan. Det er viktig at vi fortsetter å være rause og tålmodige med hverandre, for dette kan bli en situasjon vi må stå sammen i en god stund framover.

Rutiner og pauser er viktig

Mange føler på isolasjonen og ønsker å være sammen med andre personer. Når du sitter alene og faller ut av rutinene kan en bli litt sløv, snu døgnet og mange kan bli deprimert og isolerer seg mer. Det er derfor viktig å holde seg i aktivitet. Stå opp til vanlig tid, ta deg en dusj, spis frokost og få en oversikt over nettundervisning og studietid. Ta gjerne pauser fra studiene, gjør noe annet, gå en tur og finn på noe som du selv synes er positivt. Det kan være fint å holde kontakten med andre studievenner. Ring en student, hold kontakten på de plattformene du behersker. Spis ordentlig og vær aktiv.

Fortrinn hos arbeidsgivere

Er det noe fra korona tiden du tenker at du kan anvende fremover? Det er mye viljestyrke som skal til for å opprettholde studiehverdagen. Får du til det, vil du oppleve mestring. Det er en mental styrke du kan skryte av i jobbintervjuer senere. Å vise til at du valgte å fullføre studier framfor å gå inn i en passiv tilværelse på sofaen er faktisk noe å være stolt av, og noe arbeidsgivere verdsetter.