Jobbskygging på erhversakademiet Zeland ga inspirasjon – mye å lære!
Erasmus+ er endel av EUs program for utdanning, opplæring, ungdom og idrett. Det er verdens største utdanningsprogram, med et budsjett på 26,5 milliarder euro i perioden 2021-2027. Erasmus+ støtter mobilitet og ulike typer samarbeidsprosjekt i hele utdanningsløpet.
Ut og utforsk og tenk selv!
Turen til Næstved på Sør-Sjælland var Fagskolen Oslos første Erasmus-tur.
– Jeg er gledelig overrasket over hvor interessant dette ble. Ta for eksempel Rasmus Petrussen, som flere av oss fulgte for å få inspirasjon til nye pedagogiske metoder. Han begynner sine timer i bygningskonstruksjon ved å sende ut sine studenter på oppdrag. De får en konstruksjon de skal kritisk utforske, og returnere til skolen for presentasjon. Studentene gjør erfaringer og får knyttet dette til spørsmål og tanker til undervisningen som så starter, sier Anne Nyeggen, lektor ved Fagskolen og koordinator for turen.

Bærekraftig byggevirksomhet er nå
Rasmus Petrussen underviser i bærekraftig bygningskonstruksjon, og deltar i det store EU-prosjektet «New European Bauhaus»- for grønn omstilling i byutvikling og bygg- og anleggsvirksomheten.
– Undervisningsopplegget innenfor dette programmet passer som hånd i hanske i vårt nye studium «Fremtidsbygg» som snart starter, forteller Allan Gloinson, avdelingsleder på Bygg. Han er fornøyd med at Fagskolen Oslo har knyttet kontakt med Zealand, Sjællands Erhvervsakademi, og mener det kan gi verdifull kunnskapsdeling både på studieutvikling og senere hospitering for studentene.

Viktig for videre samarbeid: Riktig plassering av fagskolene i Erasmus+!
Zealand har partnerskoler og prosjekter i flere land, som de gjerne inviterer Fagskolen inn i. Forutsetningen for å gjøre dette, er imidlertid at Fagskolen raskt blir plassert i Erasmus+-programmet for høyere utdanning, Higher education institutions holding an ECHE. I dag er fagskolene plassert sammen med videregående skoler og voksenopplæring i systemet, som betyr at det er få muligheter for fagskolene å få partnere i EU-land, siden de aller fleste der plassert i kategorien for høyere utdanninger.
Forklaringen på dette kan nok være den tradisjonelle og uklare statusen fagskolene har hatt i Norge. Dette vil nok endre seg siden det nylig er vedtatt at fagskolene skal verdsettes opp på bachelor- og masternivå. Det betyr at det norske utdanningssystemet vil få to utdanningssøyler innenfor høyere utdanning, en akademisk og en yrkesfaglig søyle. At det også nå utredes hvordan ECTS tilknytningen kan gjennomføres for fagskolene vil øke mobiliteten i høyere utdanning, også internasjonalt. Iflg NIFUs anbefalinger om ECTS-tilknytning er det mulig å innføre ECTS for høyere yrkesfaglig utdanning. Foreløpig anbefales det flere metoder. Vi avventer dette i spenning.
– I denne runden dro lærerne og lederne ut. Videre vil vi invitere våre kolleger fra Danmark. Målet må være å kunne få til god utveksling av både lærere og studenter, sier leder for strategi og innovasjon på Fagskolen, Anne K. Eggen Lervik.
