Hilsen fra rektor til studenter, lærere, ansatte og samarbeidspartnere

Jeg vil med dette ønske dere en riktig god påske, men vil reflektere litt rundt tiden vi er inne i. Det er en rar tid. Vi har aldri opplevd noe lignende før. Det er flott å se hvor flinke alle er til å følge myndighetenes råd for å hindre smitte. Og det kan se ut som tiltakene hjelper. Det er jeg veldig glad for.
Kirsti

Bråstopp

Plutselig ble verden snudd på hodet. Fra voksende arbeidsplasser med hurtigtenkende menn og kvinner som spruter av ideer – til å underlegge oss nye kontrollregimer, forbud og statlig omsorg.  Torsdag den 12.3. ble det satt inn de mest inngripende tiltakene Norge har hatt i fredstid. Norge ble "stengt". For vår del var vi opptatt av å kunne ivareta studentene på best mulig måte. Fagskolen ble digital over natten! Jeg er imponert! For noen dyktige lærere som omstiller seg, og studenter som tilpasser seg en helt ny studiehverdag. Noen har barn hjemme som også skal ha undervisning, i tillegg til egen læring. Våre helsefagstudenter ble utkommandert i tjeneste og heia dere som gjør en så viktig jobb.

Digital fagskole

Digitalisering av fagskolen er ett av våre strategiske mål. At vi skulle innfri det målet "over natta" hadde jeg aldri drømt om. Vi så for oss utredninger, diskusjoner, undersøkelse om hvilke systemer som fungerer best, pedagogisk kompetanseheving og anbudsrunder. Jeg må få lov til å trekke fram to av våre innovatører som kom til meg på kontoret etter at meldingen om at skolen ble stengt var offentliggjort.

-Vi gjennomfører gjerne kurs for alle lærere slik at de er istand til å fortsette undervisningen! sier Lasse og Lars.

Lasse Kristensen og Lars Dagalid, lærere på BIM, ba om å få skolere hele organisasjonen. For noen folk! Andre ville kanskje krisemaksimere, dra seg i håret og lure på hvordan dette skulle gå!

Dyktige lærere og studenter

Dagen etter samlet alle lærere seg i vårt største auditoriet, så stort at vi satt 1,5 meter fra hverandre, og ble kurset i zoom og teams. De lærerne som ikke var fysisk tilstede satt allerede på zoom og fulgte undervisningen digital. Er det rart jeg er imponert! Tusen takk alle dyktige lærere på fagskolen. Og tusen takk til fleksible og tålmodige studenter som har tilpasset seg vår nye digital hverdag.

Jeg ser frem til at hverdagen skal normaliserer seg, så vi kan forsterke det vi har blitt gode på. Jeg ser frem til å samles, evaluere og optimalisere digital læring og samhandling. Jeg tror det vil gjøre oss enda bedre, med en større bukett av læringsmetodikk som gir god tilrettelegging for økt læring og skolen kan benytte flere læringsarenaer tilpasset ulike livsfaser studentene står i.

Partene i arbeidslivet – våre gode venner og samarbeidspartnere

Vi er stolt av at BNL og Fellesforbundet valgte Fagskolen Oslo for utvikling av bransjeprogrammet Den digitale fagarbeider. Et kompetanseløft for fagarbeidere for å oppøve nødvendig kompetanse innenfor digitalisering. Et godt forankret studie som er godkjent i NOKUT og som nå fremmes som modell for å tilby kompetanse til permitterte fagarbeidere i en vanskelige tid. Vi er stolt av oppslag med LO og NHO som avsender der fagskolen fremmes som kompetanseleverandør i Aftenposten, VG og Frifagbevegelse.

Bygg kompetanse nå. Bli kvalifisert for restart i arbeidslivet.

Vi er opptatt av å rigge skolen for å ta imot studenter og fagarbeidere for opplæring. I dag (30.3.) har 10 prosent dyktige fagfolk havnet i dagpengekø. Vi kan ikke la dyktige fagfolk gå ledige eller permitterte. Vi vil gi de mulighet til å bygge kompetanse. Det vil gjøre AS Norge enda mer konkurransedyktig og beredt til restart. Vi trenger nå dyktige entreprenører som ser muligheter for egne arbeidsplasser, nye forretningsideer og anvendelse av grønn kompetanse.

Til alle våre gamle og nye studenter – fagskolen gjennomfører undervisning

Alle lurer på når denne krisen er over. Og hva bør jeg gjøre til høsten? Mange lurer på hvordan studiedagene vil bli fremover? Og til dem vil jeg si: det å tilegne seg kompetanse er aldri feil. Du står tryggere i et arbeidsmarked og kompetanse kan ingen ta fra deg. Kompetanse gir også innsikt i nye områder slik at du kan se nye muligheter! Fagskolen Oslo rigger seg for læring, korona eller ikke korona,  og vil ta imot nye studenter – enten det blir til ordinær undervisning, nettlæring, deltid eller kombinasjoner av dette. Vi har mange studier du kan velge i. Til og med et splitter nytt studie utviklet for BIM Anlegg Infrastuktur. Og du søker på Samordna opptak.

Vi ønsker dere alle en riktig god påske! Ta vare på deg selv, familie og ta en lang og god energipause. Men husk å unngå folkemengder, vask hendene og nys i ermet. Vi vil gjøre alt for å vinne kampen mot viruset. Jeg ser frem til en vanlig hverdag med vanlige dager der vi sammen kan møtes igjen!

Hilsen Kirsti, rektor Fagskolen Oslo.