Gratulerer til våre flotte studenter!

Videofil

Kjære studenter, eller fagskoleingeniører og fagskolespesialister som dere nå har blitt!

Gratulerer så mye med gjennomført eksamen og fagskoleutdanning her på Fagskolen Oslo Akershus.

Som jeg sa til dere på velkomsthilsenen, så er yrkesfag for vinnere, og dere har valgt å ta en yrkesfaglig utdanning, så jeg er overbevist om en ting: dere er på vinnerlaget!

NHOs kompetansebarometer viser dette hvert år, at nest etter yrkesutøvere med fagbrev så er det kompetansen til yrkesutøvere med fagskoleutdanning landet arbeidslivet i Norge trenger mest.

Vi er imponert over den innsatsen dere har lagt ned gjennom alt fra ett til fire år for å ta studier i voksen alder, og da kanskje spesielt til dere som har gått fire år på deltid ved siden av full jobb!

Dere som nå går ut har i tillegg til studier vært med på å danne studentutvalgene, gjennomført karrieredager, bistått skolen gjennom ONF (Organisasjon for norske fagskolestudenter) til å få vedtatt Lov om høyere yrkesfaglig utdanning. I det hele tatt bidratt til en tydeligere profilering av skolen, pluss høyere status for fagskoleutdannete. Dette har vært en svært viktig jobb, både for dere som nå er fagskoleutdannet, og for samfunnet, slik at arbeidslivet får den kompetansen som landet trenger i dag og i tiden fremover.

Fagskolen er arbeidslivet kompetanseleverandør, og dere er - og vil være beviset på det i deres yrkeskarriere i lang tid fremover.

Alle skolens ansatte gleder seg hvert år til å feire avgangsstudentene. Også dette året så vi frem til det, og vi har håpet lenge at vi kunne gjennomføre vitnemålsfesten som planlagt i dag på ettermiddagen. Det ble dessverre ikke mulig på grunn av Covid 19 og de smitteverntiltakene som gjelder i dag. Jeg, sammen med lærere og ledere, beklager dette sterkt og forstår at dere synes det er trist å avslutte en studietid uten en seremoni. Jeg håper imidlertid at dere har samlet dere i klassene og tar en fest i det fri.

Nå venter et arbeidsliv som mange av dere kjenner fra før, enten dere går tilbake til den arbeidsplassen dere kom fra, eller om dere er klare for et skifte. Og jeg vet at dere nå er bedre rustet for et arbeidsliv der forandring, utvikling og tilpasning vil være en del av hverdagen, og jeg ønsker dere lykke til!

Kirsti