Fagskolens aller første fagutvalg for sceneteknikk er gjennomført

En av fagskolens viktigste kvalitetsstempel er fagutvalgene. Her møtes utdanning og bransje i systematisk samarbeid for å sikre studiets forankring i arbeidslivets kompetansebehov.
Fagutvalg sceneteknikk
Fagutvalg for sceneteknikk

Fagutvalget gir innspill til endringer innenfor rammen av de eksisterende studieplaner. Forslagene behandles administrativt, eventuelt av styret. Fagutvalgene bidrar til faginnhold, gode praksissteder og samarbeider om aktuelle prosjekter.

Første møte i fagutvalg for sceneteknikk

Det er stor interesse om det nye scenetekniske studiet ved fagskolen. Mange virksomheter engasjerer seg i fagutvalget. Å sitte i fagutvalg er attraktivt fordi det viser en seriøsitet og en ansvarlighet for å sikre best mulig relevant utdanning. Slik kan en være med å forme kompetansen til fremtidens medarbeidere.

Kremen i bransjen samles i fagutvalg

Vi er stolte av å ha en så stor bredde i representasjonen i fagutvalget. Det er Stig Gunnar Ringen, Creo, Trond Morset, Creo, Rhiannon Edwards,Virke, Oline Moen,Teater og scene, Marius Widerøe, BFSP, Trond Løland, Hønefoss Lyd, Ørjan Bjørnevik, Auditorium AS, Tommy Geving, Trøndelag Teate, Håvard Hiller, Bærum Kulturhus, Marius Karlsen, STG, Kai Vidar Bech, OnStage Rigging, Jørgen Upsaker, Pixel, Jan Terje Wallmann, Hamar Kulturhus, Emil Christian Mathiesen, studentrepresentant, Ståle Johann Fosheim, Fagskolen Oslo, Hårek Kristoffersen, Fagskolen Oslo, Hans Peter Jensen, Fagskolen Oslo, Anne Kristine Eggen Lervik, Fagskolen Oslo.

Studieinnhold

Koordinator og faglærer Ståle Johann Fosheim innledet med å presentere studiets innhold, undervisningsmodell og gjennomføring. Målet med studiet er å bygge ny kompetanse, samt å bidra til å utvikle bransjen til å bli både attraktiv og bærekraftig.

Faglærer og bransjekontakt Hårek Kristoffersen presenterte temaer som er gjennomgått i studiet og hvordan fagskolen jobber med å overføre studieplaner til praktisk undervisning. De fleste studentene kombinere jobb og studier. Studiet nyter godt av studentenes erfaringer og har foretatt en del faglige justeringer som et resultat av dette.

Undervisningsmodell som likestiller læring i arbeidsliv og på campus

Studiet er bygget opp med bruk av like mye praksis som undervisning på campus. Det krever tett oppfølging og samarbeid. Samarbeidet med bransjen er svært viktig for studiet og studentene, samt studentenes mulighet for jobb i etterkant av studiet.

Rekruttering og praksis

Fagansvarlig Hans Peter Jensen redegjør for praksis og rutinene for oppfølging av virksomheter som er praksissteder. Det er veldig viktig at de som har studenter i praksis tar kontakt med skolen hvis det er spørsmål. Det er et todelt ansvar for gjennomføring av studiet – både fagskolen og virksomheten. Studentenes ansvar for å loggføre og reflektere over egen praksis. Praksisstedene har ansvar for å tilrettelegge for læring og veiledning.

Takk for godt engasjement

Fagskolen takker for virksomhetenes engasjement og deltakelse på fagutvalgsmøte. Vi er stolte av å ha med oss representanter fra bransjen som representerer bredt og tverrfaglig.