Fagskolen vant Gullhammeren 2018

Fagskolen Oslo Akershus vant Gullhammeren2018 i kategorien kompetanse på "Det norske byggemøtet"
Utdelingen av "Gullhammeren 2018"

Fagskolen vant kategorien kompetanse i årets kåring av Gullhammeren 2018 på "Det norske byggemøtet" i konkurranse mot arkitektkontoret Snøhetta.

Begrunnelsen fra juryen:

Fagskolen Oslo Akershus tilbyr korte, yrkesrettede utdanninger som bygger på fag/svennebrev, autorisasjon eller minst fem års praksis.

Fagskolen Oslo Akershus avdeling Byggfag var første skole som tilbød utdanning som BIM-teknikker. I BIM-teknikerstudiet får studentene opplæring i de nyeste programmene og metodene for digital modellering, samhandling og koordinering av byggeprosesser. Studiet gir en kompetanse som er anerkjent og ettertraktet i bransjen, som for alvor har begynt å ta i bruk nye planleggings- og gjennomføringsteknikker. Avdelingen har satt standard for utdanning av BIM-teknikere og beste praksis i bruk av BIM.

På byggfag-studiet får studentene kompetanse i å kunne beregne, planlegge og koordinere produksjon, innkjøp og personressurser i et byggeprosjekt. Utdanningen gir mellomlederkompetanse som kan brukes på mange nivåer i bygg- og anleggsbransjen. I skoleåret 2017/2018 hentet byggfag-studiet inspirasjon fra næringen. Dette resulterte i elleve rapporter som inneholder en imponerende mengde gode ideer til hvordan bygg kan bli både bedre, billigere og mer bærekraftige. Samlet sett forteller rapportene at det er summen av mange små forbedringer og kontinuerlig jakt på nye arbeidsmetoder som gir det beste og mest solide grunnlaget for forandringer.

Fagskolen Oslo Akershus avdeling Byggfag setter standard for utdanning tilpasset byggenæringens mest sentrale utfordringer og bruk og deling av beste praksis. Fagskolen i Oslo og Akershus bidrar på denne måten til å utvikle byggfaget til nytte for næringen.

Fagskolen er stolte av prisen, og setter stor pris på at arbeidet med å tilrettelegge studiene inn mot næringslivets behov verdsettes av bransjen.

Les mer om saken hos Teknisk Ukeblad.

Les også artikkel hos Bygg.no