Fagskolen skal øke kompetansen for ansatte i Aktivitetsskolen (AKS)

Det inngås samarbeidsavtale med Avdeling for pedagogisk kompetanseutvikling (PKU), ved seksjon for grunnskole og AKS, Utdanningsetaten og Fagskolen Oslo. PKU har ansvaret for pedagogisk kompetanseutvikling og å øke kvaliteten i undervisningen og i Aktivitetsskolen (AKS).
Samarbeid AKS

Foto: Fagskolen Oslo. Bildetekst: Olaug Vibe og Karnann luell, Fagskolen Oslo, Frida Ridelius-Carey og Lidia Rakhmanina, seksjon grunnskole og AKS,

- Vi skal  sammen skreddersy kompetanse for AKS i høyere yrkesfaglig utdanning, sier Olaug Vibe, avdelingsleder helse og oppvekst.

Behov for tilrettelagt oppfølging

Fagskolen Oslo skal sammen med UDE tilby studiet «Barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging». Mange av barna i AKS har behov for tilrettelagt oppfølging. Gjennom dette studiet vil man være innom temaene etikk og kommunikasjon, livsmestring, tidlig innsatts i praksis og fordypning om særskilt tilrettelegging.

-Teori og praksis møter hverandre på en god læringsarena, sier Lidia Rakhmanina, fagkonsulent ved seksjon grunnskole og AKS.

Stimulere til lærelyst og nysgjerrighet

AKS er en viktig oppvekst- og danningsarena for elevene i Osloskolen. AKS skal bidra til å stimulere elevenes lærelyst og nysgjerrighet, og legger til rette for lek, kultur- og fritidsaktiviteter med utgangspunkt i alder, funksjonsnivå og interesser hos elevene. Inspirerende og lekbaserte aktiviteter i et inkluderende fellesskap er bærebjelken i AKS.

-Det er bra med samarbeid mellom Fagskolen og AKS. Dette vil dekke et kompetansebehov det har vært et stort behov for over lenger tid, sier Frida Ridelius-Carey, fagkonsulent seksjon grunnskole og AKS

UDE sin klasse vil bli kjent med og benytte allerede eksisterende hensiktsmessige tilbud innenfor sektoren og dette vil implementeres i utdanningen. Slik gjennomføres et relevant faginnhold tilpasset målgruppen på best mulig måte.