BIM-faget vokser: Stor etterspørsel i markedet

Et nytt studium har sett dagens lys: BIM Anlegg Infrastruktur. Rett og slett fordi behovet for fagfolk øker. – Nye prosjekter, rehabilitering, samferdsel, bygg, teknisk infrastruktur, små prosjekter, store prosjekter; overalt ser vi en etterspørsel etter BIM-kompetanse.
BIM-AI
Fra å være en nærmest ukjent bokstav-kombinasjon har BIM (BygningsInformasjonModellering) på få år blitt en selvsagt og sterkt ønsket kompetanse i et stort antall bedrifter. Illustrasjonsfoto: AdobeStock

Steffen Hamborg
Steffen Øpstad Hamborg.

Steffen Øpstad Hamborg garanterer at han ikke kommer til å bytte bransje i nærmeste framtid. Som BIM-lærer på Fagskolen Oslo opplever han at behovet for kunnskapen han formidler bare øker. Fra å være en nærmest ukjent bokstav-kombinasjon har BIM (BygningsInformasjonModellering) på få år blitt en selvsagt og sterkt ønsket kompetanse i et stort antall bedrifter, hos rådgivere, byggherrer og entreprenører. Og BIM-teknikerne, ofte med sin bærbare Ipad i hånden, er blitt et kjent og kjært syn på byggeplasser. Med digitale 3D-modeller og programmer har de oversikt over byggeprosesser og anlegg; hvordan det effektivt skal samhandles, planlegges og kontrolleres.

Nytt studium

Det var derfor naturlig at en «knoppskyting» fant sted på Fagskolen Oslo høsten 2020: BIM-studiene BIM Installasjon og BIM Konstruksjon fikk selskap av BIM Anlegg Infrastruktur (BIM-AI) – et fulltids studium på ett år.

– Vi så rett og slett et økende behov. Byggebransjen har brukt BIM mye og stadig mer, nå ser vi at også større anleggsprosjekter med vei, bane, høyspentanlegg etc. raskt har tatt teknologien i bruk. BIM-metodikk og modeller blir sentrale. Bakepapiret er ut, for å si det sånn. Og dette ønsket om mer BIM har vi altså utviklet til et nytt studium, forteller Steffen Øpstad Hamborg.

Passer for mange

BIM er en raus teknologi; den kan omfatte nær sagt alle fag. Bransjene der den benyttes, krever kompetanse på en rekke felter, og BIM-AI-studiet passer derfor nærmest for alle som har et fagbrev (se egen faktaramme). Særlig er studiet aktuelt for dem med kompetanse fra byggeplass- og anleggsprosjekter. Og Steffen Øpstad Hamborg kan nærmest garantere at de kjedelige arbeidsdagene for en BIM-tekniker vil bli få:

– BIM passer for alle som vil videreutvikle seg selv og bransjen. BIM oppdaterer seg hele tiden!  Jo mer du jobber med BIM, jo mer ser du hva du må gjøre for å få ting til å fungere, sier BIM-læreren. Han kan også love et spennende arbeidsmiljø:

Viktig rolle

– Som BIM-tekniker får du ansvar. Du vil tidlig oppleve at din ekspertise gir deg en viktig rolle. Du vil få være med på en reise med utvikling av veiledende dokumenter og planlegging av gjennomføring, kontrollere mengder og byggbarhet, og selvfølgelig informasjonsberikelse med kontraktposter, merkesystemer osv., sier Steffen Øpstad Hamborg. Han peker dessuten på at BIM-teknikere med fagskolebakgrunn er ekstra verdsatt:

Rett og slett fordi våre studenter har praktisk kunnskap og erfaring fra byggeplasser. Når de så får BIM-AI-utdanningen i tillegg, der en rekke dataprogrammer inngår, har de en unik og bred kompetanse som arbeidsgivere etterspør, sier Steffen Øpstad Hamborg på Fagskolen Oslo.