– BIM-faget er midt i blinken for meg!

Fagskolen Oslo gir deg løftet og kompetansen som trengs for å komme videre i ­arbeidslivet. Mathias Engeseth, 25 år fra Ørsta, har fagbrev som elektriker og er nå fagskolestudent på BIM-installasjon.
Mathias Engeset (25) har fagbrev som elektriker. Nå satser han på BIM-teknologien.

– Jeg ville prøve noe nytt, hadde lyst til å komme til Oslo. Og jeg så gode jobbmuligheter i BIM-faget, det virket som noe midt i blinken for meg.

Mathias er en av 40 studenter på linjen BIM. Som betyr at han jobber med Building Information Modeling, der han med digitale modeller av et bygg får oversikt over alle komponenter og aktører som trengs for å gjennomføre en effektiv og god byggeprosess. Metoden og teknologien er blitt svært populær de siste årene, og byggherrer og entreprenører står nærmest i kø for å sikre seg BIM-kandidatene.

– Ja, vi er en etterspurt gruppe. Mange bedrifter kommer på besøk her på skolen, de vil vise seg fram. De fleste studentene får jobbtilbud før vi er ferdig. Så dette ser jeg lyst på!

Mathias har jobbet fem år som elektriker i Ørsta. Han trivdes godt, men da han av en kompis fikk høre om BIM-studiet i Oslo, tok han spranget – og i dag er begge vennene medstudenter her.

– Det er mye å lære, vi har nok å drive med, dagene kan bli lange. Vi skal lære oss 25-30 ulike programmer, mye er prosjektbasert. Men lærerne er veldig flinke, de kan faget sitt. Og vi lærer av hverandre, vi har ulik bakgrunn, dette er et åpent, tverrfaglig læringsmiljø med mye informasjonsdeling. Vi lærer å ta hensyn – som i det virkelige liv.

– Framtida? Den blir nok her i Oslo. Det er her de fleste BIM-jobbene fins, dessuten studerer kjæresten min sykepleie her. Det blir spennende.