Illustrasjonsfoto KEM:

Uttdanningen Klima, energi og miljø i bygg (KEM)  gir deg tverrfaglig kompetanse som setter deg i stand til å prosjektere, levere og drifte VVS-tekniske installasjoner i et bygg. Foto: Tom Kolstad

Klima, energi og miljø i bygg (KEM)

Kravene til inneklima, energieffektivitet og miljø skjerpes stadig, og tekniske anlegg i bygninger blir stadig mer integrerte. Derfor blir kompetanse om energieffektive varme-, kjøle- og ventilasjonsanlegg i bygninger stadig mer ettertraktet. Dette studiet kvalifiserer deg til arbeid med både prosjektering, drift og vedlikehold av slike anlegg.

Studiet er utviklet i samarbeid med bransjeorganisasjoner for å være mest mulig relevant for arbeidsmarkedet. Her får du tverrfaglig kompetanse som setter deg i stand til å prosjektere, levere og drifte VVS-tekniske installasjoner i et bygg. ­Studiet gir deg også den kompetansen som kreves av ordningen for energi­vurdering av klimaanlegg. (kjøleanlegg, ventilasjonsanlegg og kombinasjoner av disse). Utdanningen gir også lederkompetanse som kan brukes på mange nivå i bransjen.

Les om opptakskravene til fagskoleutdanning på Samordna opptak ››

a) Relevant fag- eller svennebrev, eller
b) Søkere som ikke fyller kravene a, og som har fylt 23 år, kan søke opptak på grunnlag av relevant realkompetanse.

Søkere som kan dokumentere at de skal gjennomføre fag-/svenneprøve etter opptaksfristen, kan tildeles plass med vilkår om bestått prøve i løpet av første semester. Legg ved lærekontrakten ved søknaden i Samordna opptak, som dokumentasjon på at du skal avlegge fagprøven til høsten.

Kravene til fagretninger kan være forskjellige fra skole til skole. Det er opptakskrav som er beskrevet i den enkelte studieplan som er gjeldende.

• Automatiseringsfaget
  • Elektrikerfaget
  • Kulde- og varmepumpemontørfaget
  • Kulde- og varmepumpeteknikker
  • Rørleggerfaget
  • Ventilasjons- og blikkenslagerfaget
  • Byggdrifter
  • Anleggsrørleggerfaget

Studiet består av ni emner som gir til sammen 120 studiepoeng. Redskapsemner, grunnlagsemner og et hovedprosjekt.

1. Realfag (matematikk og fysikk)
2. Kommunikasjon (norsk og engelsk)
3. LØM (ledelse, økonomi, markedsføring)
4. Energi og miljø i bygg
5. Byggesaken – for tekniske installasjoner
6. VVS-prosjektering og systemforståelse
7. Elektro og automatisering
8. Prosjektstyring og BIM (Bygningsinformasjonsmodellering)
9. Hovedprosjekt

Fordypning KEM kvalifiserer for å jobbe med faglig og administrativ ledelse i bedrifter innenfor salg, markedsføring, fagopplæring, prosjektering, utførelse, energirådgivning og andre relevante spesialistjobber innen tekniske og faglige spørsmål. Det er stort behov for kvalifisert kompetanse for å ivareta dette i fag som omfattes av KEM bransjen. Du kan også søke om mesterbrev med bakgrunn i studiet.